Da er nok en vintersesong lagt bak oss – en sesong med både oppturer, utfordringer og fine øyeblikk.
Rudiger av Valhall fikk prøve seg godt i VK gjennom tre helger, og leverte høydepunktet med 1.VK i finale på Ranaprøven. En skikkelig opptur. Planen videre var NM, men da Norberta hadde termin måtte det legges bort. I stedet gikk turen til Arctic Cup, med håp om nye gode prestasjoner. Slik gikk det ikke helt denne gangen – med tungt gjennomslagsføre og en Villemo som ikke var til å kjenne igjen i søket, ble det en kort affære.. Heldigvis snur det fort i denne sporten. Dagen etter, i UK, var både forholdene og prestasjonen noe helt annet, og hun sikret seg en flott 2.premie. På vei hjem søndag kom løpetiden, så da var det kanskje ikke så rart at formen svingte litt.
Likevel – det er ingen tvil om at Villemo av Valhall er en hund for fremtiden. Hun avslutter sesongen med 4 x 2.premie UK og 1 x 1.premie UK, og har virkelig begynt å vise hva som bor i henne.
Tjetterskarets RC Brògeen har også vært i aksjon og fått noen starter, med en solid 2.premie AK og en 3.premie AK som resultat.



Men kanskje aller mest gledelig denne vinteren er det som valpekjøperne våre har prestert. Tess Wester av Valhall klinket til med 1.VK med CK og ble ny NJ(K)CH – en prestasjon det står stor respekt av. Tess er forøvrig drektig og venter valper i uke 23 for de som er interessert kan sjekke lenken: https://breton.no/oversikt-over-gjennomforte-parringer/


Ruffen av Valhall med E/F: Karsten Sandvik sikret seg en flott 2.premie AK og sørget for at 4 av 7 avkom nå er jaktpremiert i R – kullet. Ruffen ble da fulldokumentert: HD A, indeks 114, er stillt både på utstilling og jaktprøve og har dermed også kommet inn på hannhunlisten i Bretonbasen: https://breton.no/tispe-og-hannhundliste-i-bretonbasen/

I tillegg er det utrolig artig å se at hele 5 av 7 unghunder i V-kullet har tatt jaktpremie i løpet av vinteren:
- Varg Vaisto – 1.UK
- Váibmu – 2.UK (på sin første prøvestart)
- Veni-Vidi-Vici – 1.UK, 2.UK og 3.UK
- Ville Voss – 2.UKL
- Villemo – 1.UK + 4 x 2.UK
Dette lover virkelig godt videre. At hele fire Valhall-hunder er påmeldt Norsk Derby til høsten, hvorav tre allerede er kvalifisert, sier også sitt. Som oppdretter er det noe helt eget å følge valpekjøperne – kanskje minst like givende som egne resultater. Å se dere lykkes, utvikle hundene og stille på prøver betyr enormt mye. Tusen takk for innsatsen – det inspirerer og motiverer videre satsing. Nå er det fokus på apport og utstilling og så er det bare å begynne å se frem til høsten!




Legg igjen en kommentar